Se emne

Hvem er her? 1 gæst(er)
 Udskriv emne
Thailandsk ferieparadis drukner i plastik fra turister
bebe
#1 Udskriv indlæg
Skrevet d. 01-01-2020 09:33
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 102
Tilmeldt: 11.01.12
 Status: Offline

Thailand er slet ikke gearet til de enorme mængder skrald, turisterne efterlader.


Turisterne nyder solen og den lyseblå vandkant på øen Ko Lan, 40 minutters sejlads fra byen Pattaya.

Området tiltrækker især mange russiske besøgende, der har medbragt højtalere, der pumper musik ud, mens de fleste nyder en kølig øl eller sodavand.

Bagsiden af turistmedaljen er dog tydelig på den ellers flotte strand. Blot 15 meter fra vandet flyder det med plast, ølflasker og andet skrald langs hele skrænten.

Fået nok af turisternes affald
Turisterne smider ofte deres affald til stor frustration for Roongfah Bodhipitak, der driver en lille restaurant tæt på stranden. Nu har hun fået nok og samler affald langs vandet.

- Affaldet er medbragt fra 7-Eleven eller butikkerne inde på fastlandet. Jeg sorterer affaldet hver eneste dag, siger Roongfah Bodhipitak, mens hun fremviser store poser med skrald, kun en enkelt dags fangst langs vandkanten.

Losseplads tæt på strand
Øen har ligesom mange andre steder i Thailand ikke et effektivt affaldssystem, der kan følge med mængden af efterladenskaber. Affaldet på Ko Lan ender derfor på en stor losseplads få hundrede meter fra stranden. Hvis vindretningen er uheldig, kan turisterne lugte affaldet, mens de bader, fortæller Roongfah Bodhipitak.

- Bjerget af affald lugter så meget. Jeg har boet her i mange år. Myndighederne siger, at de vil løse problemet. Men der sker ikke noget.

læs mere her: https://www.dr.dk...a-turister


Til forsiden  Til toppen  Til bunden
skipper
#2 Udskriv indlæg
Skrevet d. 01-01-2020 13:35
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 3858
Tilmeldt: 08.05.09
 Status: Offline

Mon ikke det nærmere er turisterne der drukner i thailandsk plastikaffald.
Ja jeg spørger bare, for hvor har de ellers fået affaldet fraved ikke
Anarki eller Kaos.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
yindee
#3 Udskriv indlæg
Skrevet d. 02-01-2020 09:03
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 3640
Tilmeldt: 20.02.09
 Status: Offline

det er også min erfaring at turisterne rydder op og Thaierne svinergodag
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
skipper
#4 Udskriv indlæg
Skrevet d. 02-01-2020 16:31
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 3858
Tilmeldt: 08.05.09
 Status: Offline


Anarki eller Kaos.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
bebe
#5 Udskriv indlæg
Skrevet d. 04-01-2020 09:08
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 102
Tilmeldt: 11.01.12
 Status: Offline

I Thailand tager de kampen op mod plastik

Thailand udleder sjettemest skrald i havene - nu forbyder de engangsplastikposer






Forbuddet kommer som første skridt i en langsigtet plan for at nedbringe landets plastikforurening.

Thailand, som er ét af de lande i verden, der forurener mest med plastikaffald, har taget hul på det nye årti ved at forbyde engangsplastikposer i 'større butikker'. Det skriver Sky News.

Myndighederne siger, at de vil arbejde mod et totalt forbud i 2021 for at nedbringe mængderne af affald, som finder vej til havet.

Forbuddet, som er en del af en større 20-årsplan, inkluderer også et stop af brugen af mikrobeads - små plastpartikler - i kosmetik. Desuden vil der også komme et forbud mod plastiksugerør og -kopper.

Omkring 75 store detailhandlende fordelt over 25.000 butikker landet over er holdt op med at give kunderne engangsplastikposer. Det vil sige de tynde ’knitreposer’, som man ofte får med, når man for eksempel handler hos pizzamanden. I stedet bliver de handlende opfordret til at købe genanvendelige poser.

Samarbejdsvilje fra indbyggerne
Thailands minister for naturlige ressorcer og miljø Varawut Silpa-Archa siger:

- Thailand blev rangeret på sjettepladsen over de lande i verden, der udleder mest skrald i havene. Men i løbet af de seneste fem måneder har vi bevæget os ned til en 10. plads takket være befolkningens samarbejdsvilje.

kilde https://nyheder.t...astikposer
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
up2you
#6 Udskriv indlæg
Skrevet d. 04-01-2020 11:09
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 143
Tilmeldt: 19.01.16
 Status: Offline

skipper skrev:
Mon ikke det nærmere er turisterne der drukner i thailandsk plastikaffald.
Ja jeg spørger bare, for hvor har de ellers fået affaldet fraved ikke


Ikke helt forkert. Min erfaring er at uanset hvilken soft drink man bestiller, følger der et plastic sugerør med automatisk. Jeg bestiller derfor altid min Juice UDEN sugerør.!
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
skipper
#7 Udskriv indlæg
Skrevet d. 04-01-2020 14:26
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 3858
Tilmeldt: 08.05.09
 Status: Offline

Lidt har også ret up2you, sidst vi ventede besøg af børnebørnene var jeg nede i supermarkedet for at købe sugerør, og så at de kunne købes i papir, så det gjorde jeg.

Nu det her med at Thaierne er så renlige er en sandhed med modifikationer, jeg tror ikke de bader mere end os andre, derimod er vi andre mere renlige med vore omgivelser.

Jeg kan huske da jeg havde en lejlighed i Bangkok, en dejlig en med balkong for øvrigt, det var lidt af et chok da jeg kiggede nedad, hele vejen rundt på bagsiden af huset lå der 1-1/2 meter affald af både papir og plastik.

De labaner smed bare alt muligt ud fra vinduer og balkonger, tænk på hvad der kunne have sket hvis det begyndte at brænde.

Hvad angår plastikken i havet så har jeg aldrig set turisterne smide deres affald i vandet, men derimod i papirkurvene, når der var nogle.

Så mon ikke det er Thaierne der bagefter tømmer papirkurvene ud havet, hvis jeg ellers kender dem retklap
Anarki eller Kaos.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
Gå til debat:
 

Lignende tråde

Emne Forum Svar Nyeste indlæg
Dræbt thailandsk kvinde lukkede 26-årig ind Nyheder på dansk 2 08-02-2024 15:41
Domstol frikender thailandsk oppositionsleder Nyheder på dansk 2 25-01-2024 12:15
Thailandsk kvinde anholdt Nyheder på dansk 1 03-11-2023 17:24
Dansk-thailandsk skuespiller vinder sag Nyheder på dansk 1 26-10-2023 03:13
Tidligere thailandsk ambassadør i Danmark fundet dræbt Nyheder på dansk 1 10-10-2023 02:31

Alt indhold på denne side er Copyright @ copy 2009 Thai DK Debat Forum Alle rettigheder forbeholdes Siden er optimeret til 1024 * 768
Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2024 by Nick Jones.
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.
Siden dannet på: 0.59 sekunder | 97,913,486 Unikke besøg | jQ Blog