Se emne

Thai-Dk Din debat side :: Bo og leve i Thailand :: Diverse
Hvem er her? 1 gæst(er)
 Udskriv emne
Lutefisken og Postmesteren for en dag
Bent
#1 Udskriv indlæg
Skrevet d. 28-08-2009 17:57

Bruger

Antal indlæg: 347
Tilmeldt: 25.05.09
 Status: Offline

Blandt de skandinaviske søfolk, der regelmæssigt ferierede i Bangkok eller ventede på hyre var en norsk matros. De øvrige søfolk kaldte ham Lutefisken, for de syntes ikke, han var alt for begavet. Lutefisk er, så vidt jeg har forstået det, hvad man kalder fiskeaffald, som ligger tilbage i lasten af en trawler, efter at man har losset fangsten.

Det fortælles, at da lutefisken engang ankom til Bangkok for at holde ferie efter lang tid på søen, blev han fortrolig med den taxichauffør, der kørte ham fra lufthavnen og ind til byen. Han vidste, at han var tilbøjelig til at bruge hyren for hurtigt under ferierne, hvorfor han indgik en aftale med den tillidsvækkende taxichauffør, om at denne fik betroet hele hyren til opbevaring og derefter skulle komme med mellemrum og udbetale Lutefisken pengene i afmålte rater. Lutefisken så aldrig taxichaufføren mere.

Men selv om hans sømandskollegaer grinede meget af ham, var Lutefisken slet ikke så dum, som vi skal se i det følgende.

I en afsidesliggende bygd oppe i Norge gik postmesteren på det stedlige posthus på pension, eller også døde han. Jeg er ikke ganske klar over det. Man udnævnte derfor den næstkommanderende på posthuset til ny postmester. Da posthuset lukkede samme dag tog den nyudnævnte postmester kassebeholdningen og forsvandt sporløst. Aviserne omtalte ham som ’’postmesteren for en dag’’, og
myndighederne udlovede en dusør på 50.000 NKR for oplysninger, der førte til hans pågribelse.

I badebyen Pattaya ved Den Thailandske Bugt blev nogle skandinaver opmærksomme på, at den nydelige Restaurant Zürich i forlystelsesgaden Soi Diamond havde fået en norsk restauratør, og at denne betalte bestikkelse til de thailandske myndigheder. Det gik op for dem, at restauratøren ikke var nogen anden end den forsvundne norske postmester.

Imidlertid var de pågældende skandinaver af forskellige årsager ikke interesseret i at påkalde sig opmærksomhed, så de undlod at oplyse de norske myndigheder om den eftersøgte postmesters opholdssted. Men da Lutefisken, som holdt ferie i Pattaya, hørte om sagen, kom han i tanker om, at han egentlig godt kunne bruge de udlovede 50.000 NKR. Han begav sig derfor til den svenske ambassade, hvor han henvendte sig til INTERPOL-manden Lars Lundborg, som dengang var de skandinaviske politimyndigheders repræsentant i Bangkok, med oplysningerne.

Restaurant Zürich blev siden overtaget af en anden farang, som også viste sig at være eftersøgt.

Jeg så senest Lutefisken for to år siden under en ferie i Pattaya. Uden for Hotel Globtrotter, hvor jeg havde planlagt at spise svensk aftensmad, holdt der en båre på hjul. Ud fra restauranten kom der en sygeplejerske i hvid uniform. Et øjeblik efter kom der en mand i natskjorte usikkert gående gennem restauranten fra et værelse ovenpå. Jeg genkendte ham som Lutefisken. Da jeg, efter at han var blevet anbragt på båren udenfor, spurgte hotellets svenske vært, hvad der dog var sket, fortalte denne, at manden havde drukket for meget vodka og var faldet ud af sengen.

Mvh
Bent Jensen
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
lillemanden
#2 Udskriv indlæg
Skrevet d. 29-08-2009 10:45
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 614
Tilmeldt: 15.06.09
 Status: Offline

Hej Bent

Lutefisk er tørret og saltet fisk, mest torsk men kan også være ling, som er behandlet lud flere gange for at minske saltet.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
Bent
#3 Udskriv indlæg
Skrevet d. 29-08-2009 12:02

Bruger

Antal indlæg: 347
Tilmeldt: 25.05.09
 Status: Offline

lillemanden skrev:
Hej Bent

Lutefisk er tørret og saltet fisk, mest torsk men kan også være ling, som er behandlet lud flere gange for at minske saltet.
Javel. Jeg forstår det første, men ikke det sidste. Er det et specielt norsk ord, eller kendes det også på dansk?

Mvh
Bent Jensen
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
lindyras
#4 Udskriv indlæg
Skrevet d. 29-08-2009 12:09
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 735
Tilmeldt: 22.02.09
 Status: Offline

http://en.wikiped...i/Lutefisk
...Husk dovenskab er ikke nogen sygdom...
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
Bent
#5 Udskriv indlæg
Skrevet d. 29-08-2009 12:57

Bruger

Antal indlæg: 347
Tilmeldt: 25.05.09
 Status: Offline

Jeg burde have slået ordet ’lutefisk’ op i Wikipedia. Det hele står jo her:
http://en.wikiped...i/Lutefisk

I det hele taget er det ikke meget, man ikke kan finde oplysning om på internettet. For mange Fags vedkommende overflødiggør det bøger og skolegang.

Mvh
Bent Jensen

Til forsiden  Til toppen  Til bunden
Ingolf
#6 Udskriv indlæg
Skrevet d. 29-08-2009 20:29
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 76
Tilmeldt: 01.03.09
 Status: Offline

lillemanden skrev:
Hej Bent

Lutefisk er tørret og saltet fisk, mest torsk men kan også være ling, som er behandlet lud flere gange for at minske saltet.

Ja, jeg tänkte det nok, for her i Sverige spiser man meget lutfisk--specielt ved jul og nytår--og det kunne jeg ikke lige få til at hänge sammen med Bent's forklaring.

Ingolf
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
Gå til debat:
 

Alt indhold på denne side er Copyright @ copy 2009 Thai DK Debat Forum Alle rettigheder forbeholdes Siden er optimeret til 1024 * 768
Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2024 by Nick Jones.
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.
Siden dannet på: 0.20 sekunder | 100,818,892 Unikke besøg | jQ Blog