Se emne

Hvem er her? 1 gæst(er)
 Udskriv emne
Hvorfor er polygami kun for mænd?
yindee
#1 Udskriv indlæg
Skrevet d. 01-02-2010 04:13
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 3640
Tilmeldt: 20.02.09
 Status: Offline

modig kvinde jeg syntes hun gør det rigtige frem i lyset med det og få så afskaffet det flerkoneri



www.yindee.dk/foto 2/Polyga.jpg
Polygami eksisterer i en række muslimske samfund, blandt andet Malaysia.
'


En saudiarabisk kvindelig journalist har fået sindene til at koge i Mellemøsten med et rødglødende spørgsmål.



Beirut

Den saudiarabiske journalist Nadine al-Budair har fået de mellemøstlige sind i kog. I en kommentar i den egyptiske avis Al-Masri Al-Yawm under overskriften "Mig og mine fire ægtemænd" rejste hun spørgsmålet, hvorfor polygami kun er for muslimske mænd – og ikke kvinder?

Artiklen har delt læserne i to – dem, der fordømmer hende og dem, der forsvarer hende og siger, at hendes hensigt var at skabe opmærksomhed på diskriminationen mod kvinder i den muslimske verden.
Alvor og satire

"Tillad mig at gifte mig med fire (mænd), eller fem eller ni, hvis det er muligt. Lad mig overgå jer (mænd), og vælge dem ud fra mine vildeste fantasier. Jeg vil vælge (mænd) med forskellige former og størrelser; en rødhåret og en mørkhåret; en høj og en lav. Jeg vil vælge mænd fra forskellige sekter, religioner, nationaliteter og etnicitet, og jeg lover at skabe perfekt harmoni mellem dem alle. De vil aldrig skændes, for (trods alt) har de en kone til fælles," skrev hun bl.a. i sit indlæg i avisen, hvor der ikke var tvivl om, at der var en stor del satire ind mellem linjerne.
"Satans sekretær"

Et medlem af det religiøse råd i Saudi Arabien, Sheik Abdallah Al-Muni, har kaldt Al-Budair for en synder, ligesom andre har beskrevet hende som Satans sekretær. Sheiken har opfordret til, at hun bliver retsforfulgt for at komme med udtalelser i strid med Koranen.

Også saudiarabiske kvinder har langet ud efter Al-Budair og har slået fast, at ingen kvinder ønsker, at polygami også skal tillades kvinder. Omvendt har nogle taget hende i forsvar;

"Nadine er ikke den første kvinde, der modsætter sig polygami og er ikke den første, der opfordrer til at mindske det eller forbyde det. Så hvorfor har hendes artikel skabt så stort oprør? Fordi hun har bedt om at blive ligestillet mændene," skrev klummeskriveren Aziza Al-Muni i den saudiarabiske avis ’Okaz.

kilde http://jp.dk/udla...964288.ece
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
aaby
#2 Udskriv indlæg
Skrevet d. 01-02-2010 14:36
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 426
Tilmeldt: 16.04.09
 Status: Offline

yindee skrev:
modig kvinde jeg syntes hun gør det rigtige frem i lyset med det og få så afskaffet det flerkoneri



www.yindee.dk/foto 2/Polyga.jpg
Polygami eksisterer i en række muslimske samfund, blandt andet Malaysia.
'


En saudiarabisk kvindelig journalist har fået sindene til at koge i Mellemøsten med et rødglødende spørgsmål.



Beirut

Den saudiarabiske journalist Nadine al-Budair har fået de mellemøstlige sind i kog. I en kommentar i den egyptiske avis Al-Masri Al-Yawm under overskriften "Mig og mine fire ægtemænd" rejste hun spørgsmålet, hvorfor polygami kun er for muslimske mænd – og ikke kvinder?

Artiklen har delt læserne i to – dem, der fordømmer hende og dem, der forsvarer hende og siger, at hendes hensigt var at skabe opmærksomhed på diskriminationen mod kvinder i den muslimske verden.
Alvor og satire

"Tillad mig at gifte mig med fire (mænd), eller fem eller ni, hvis det er muligt. Lad mig overgå jer (mænd), og vælge dem ud fra mine vildeste fantasier. Jeg vil vælge (mænd) med forskellige former og størrelser; en rødhåret og en mørkhåret; en høj og en lav. Jeg vil vælge mænd fra forskellige sekter, religioner, nationaliteter og etnicitet, og jeg lover at skabe perfekt harmoni mellem dem alle. De vil aldrig skændes, for (trods alt) har de en kone til fælles," skrev hun bl.a. i sit indlæg i avisen, hvor der ikke var tvivl om, at der var en stor del satire ind mellem linjerne.
"Satans sekretær"

Et medlem af det religiøse råd i Saudi Arabien, Sheik Abdallah Al-Muni, har kaldt Al-Budair for en synder, ligesom andre har beskrevet hende som Satans sekretær. Sheiken har opfordret til, at hun bliver retsforfulgt for at komme med udtalelser i strid med Koranen.

Også saudiarabiske kvinder har langet ud efter Al-Budair og har slået fast, at ingen kvinder ønsker, at polygami også skal tillades kvinder. Omvendt har nogle taget hende i forsvar;

"Nadine er ikke den første kvinde, der modsætter sig polygami og er ikke den første, der opfordrer til at mindske det eller forbyde det. Så hvorfor har hendes artikel skabt så stort oprør? Fordi hun har bedt om at blive ligestillet mændene," skrev klummeskriveren Aziza Al-Muni i den saudiarabiske avis ’Okaz.

kilde http://jp.dk/udla...ce[/quote]

Der er faktisk en stamme på Sumatra, hvor det er kvinderne som har bukserne på. jeg husker ikke lige detaljerne, men jeg kan da finde dem hvis nogen er interesseret i at blive mand nummer 17 :-D

Jeg besøgte også nogle landsbyer i det nordvestlige Nepal for tre fire år siden, hvor det er en enkelt kvinder som gifter sig med alle brødre i familien. de skulle være for at undgå at jorden bliver delt op hvis alle brødre gifter sig med hver sin kone. problemet løses af mange ved at kvindens favoritmand bliver hjemme, mens alle de andre rejser væk og tager arbejde langt fra hjemmet, måske uden øl.
Tropiske hilsner
Aaby
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
bz
#3 Udskriv indlæg
Skrevet d. 01-02-2010 16:01
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 236
Tilmeldt: 04.08.09
 Status: Offline

aaby skrev
Der er faktisk en stamme på Sumatra, hvor det er kvinderne som har bukserne på. jeg husker ikke lige Der er faktisk en stamme på Sumatra, hvor det er kvinderne som har bukserne på. jeg husker ikke lige detaljerne, men jeg kan da finde dem hvis nogen er interesseret i at blive mand nummer 17 :-D


vil da gerne se de detaljer så kom her tilnørd og lad os undreneved ikke personer se fakta
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
aaby
#4 Udskriv indlæg
Skrevet d. 01-02-2010 18:44
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 426
Tilmeldt: 16.04.09
 Status: Offline

ja men så kommer der så lidt nyt om kvindedominans på Sumatra:

Sumatra er Indonesiens vestligste ø, og den er så stor, at man med god ret kunne kalde den et kontinent. Hvis man f. eks. anbragte Sumatra på Europas plads og den nordlige ende nåede København, så ville sydspidsen ligge et godt stykke syd for Napoli i Syditalien. Og der er utrolig meget at se og opleve. Mange turister ender med at blive på øen i meget længere tid end de oprindelig havde planlagt af samme grund.

[mail]http://www.ponty.dk/sumatra.htm[/mail]
Tropiske hilsner
Aaby
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
Gå til debat:
 

Lignende tråde

Emne Forum Svar Nyeste indlæg
Hvorfor Rejser Danske Mænd til Pattaya? DERFOR Fri debat: Pattaya 11 03-06-2023 12:20
Flere mænd finder konen i Thailand Nyheder på dansk 2 05-05-2023 11:13
Tre bevæbnede mænd flygter med guld til en værdi af B2,9 millioner Nyheder på andre sprog 1 12-02-2022 16:49
Flere danske mænd gifter sig med thailandske kvinder Nyheder på dansk 3 18-02-2020 16:52
Fik du ikke besøg af julemanden i år, SE her hvorfor **Baren** 2 25-12-2019 19:28

Alt indhold på denne side er Copyright @ copy 2009 Thai DK Debat Forum Alle rettigheder forbeholdes Siden er optimeret til 1024 * 768
Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2024 by Nick Jones.
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.
Siden dannet på: 0.16 sekunder | 99,638,308 Unikke besøg | jQ Blog