Antal indlæg: 214 Tilmeldt: 09.09.10 Status: Offline
Martin Gybel Jensen er en af de sidste vaskeægte vagabonder i Danmark. Med sin ladcykel og sin hund har han bevæget sig fra syd til nord i Danmark i de sidste 10 år.
Her fortæller han til John Lykkegaard, hvordan det er gået til, at han har valgt den vej og hvordan livet er for ham på de danske landeveje.
Antal indlæg: 161 Tilmeldt: 22.06.14 Status: Offline
I denne video fortæller jeg historien om manden, der inspirerede Jeppe Aakjær til den berømte vise Jens Vejmand. Han levede et hårdt liv som fattig vejmand - men efter sin død blev han kendt i hele Danmark.
Jeg besøger Jens Vejmands grav og monument og dykker ned i hans liv, familie og historien bag en af de mest kendte skikkelser i dansk kulturhistorie.
En fortælling om Jens Vejmand, Jeppe Aakjær, dansk historie, fattigdom og livet i Danmark omkring år 1900.
På En dag i Danmark besøger jeg historiske steder, seværdigheder og oversete steder i Danmark og fortæller historierne bag dem.
Antal indlæg: 161 Tilmeldt: 22.06.14 Status: Offline
Ribe - Danmarks ældste by" - Film til online danskundervisning
ag med Anja og Johanne på en rejse gennem tiden i Danmarks ældste by. 🏰
Du kan opleve Ribe's smukke middelalderby og blive klogere på byens rige historie, der spænder fra bryllupper på Det Gamle Rådhus til dramatiske heksejagter.
Du finder ud af, hvordan man levede i middelalderen i husene i Ribe, for mange af dem består endnu Vi dykker ned i fortidens uhyggelige hekseforfølgelser af bl.a. Maren Splids og hører om hendes tragiske skæbne🔥Du kommer med en tur til Vadehavet, og lærer om dets afgørende betydning for både mennesker og natur gennem tiderne 🦆 Vi vil også vise dig 'Sort Sol' - et spektakulært naturfænomen, hvor millioner af stære danser på himlen i solnedgangens sidste lys. 🐦