Se emne

Thai-Dk Din debat side :: Bo og leve i Thailand :: Skik og brug
Hvem er her? 1 gæst(er)
 Udskriv emne
Popgruppe lægger sig fladt ned efter chokoptræden
M55
#1 Udskriv indlæg
Skrevet d. 02-02-2019 02:57
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1906
Tilmeldt: 23.10.09
 Status: Offline

www.thai-dk.dk/uploads/Dx02vT8UYAA2_HW.jpg


To dage før den internationale Holocaust-dag løb af stablen 27. januar, gjorde den populære thailandske musikgruppe BNK48 sig uheldigt bemærket.

Årsagen er, at en af gruppens medlemmer blev afbilledet i en T-shirt med et stort svastika på under en forberedelse før en tv-koncert.

Det skriver flere medier, inklusiv The Independent og Dagbladet.

En af dem, der fik kaffen galt i halsen, er den israelske diplomat Smadar Shapira, der på vegne af Israels ambassade i Thailand udtrykte forargelse og forbløffelse over T-shirten på Twitter.

'At bandets frontfigur viser nazisymboler, sårer følelserne på millioner verden over, hvis slægtninge blev myrdet af nazisterne'.

Efter kritikken er haglet ned over BNK48, har sangeren, der bar t-shirten, Pichayapa 'Namsai' Natha, lagt sig fladt ned. Natten til søndag leverede hun en tårevædet undskyldning fra scenen under en koncert, skriver det norske medie Dagbladet.

Ifølge South China Morning Post har sangeren også været ude og beklage på sin Facebook-side:

'Tilgiv mig og giv mig råd, så jeg kan blive voksen og ikke begå sådanne fejl i fremtiden. Jeg kan ikke fikse denne fejl, men jeg kan love, at det aldrig sker igen', skriver hun ifølge den engelsksprogede Hongkong-avis, som også skriver, at hagekors og nazi-effekter er relativt almindelige rundt om i Thailand.

Mangel på viden
Det er langt fra første gang, at brugen af hagekors-symbolet vækker opsigt i Thailand. I 2011 måtte en katolsk skole beklage, efter de havde klædt eleverne i nazi-uniformer i forbindelse med en skoleparade.

To år efter var det Thailands prestigefyldte universitet Chulalongkorn, der fik ørerne i maskinen, da studenter hang et billede op af Adolf Hitler sammen med Superman og andre superhelte i forbindelse med fejringen af en afgangsklasse.

Årsagen til balladen skyldes ifølge direktøren ved Hongkong Holocaust and Tolerance Center, Simon K. Li, en kombination af uvidenhed og fordomme.

- Fra tid til anden spørger vi os selv: er det ren uvidenhed? Kulturel ufølsomhed? Renspækket antisemitisme? Nogen gange kan det være alle tre, siger han til The New York Times.

Søndag eftermiddag mødtes sangeren og manageren fra BNK48 med Israels ambassadør i Thailand, Meir Shlomo for at give en officiel undskyldning. Ifølge The New York Times diskuterede de 'vigtigheden af historien generelt og bevidsthed om holocaust og antisemitisme'.

læs mere her https://ekstrabla...en/7495064


Til forsiden  Til toppen  Til bunden
Gå til debat:
 

Lignende tråde

Emne Forum Svar Nyeste indlæg
Turisme: når kvinder leder efter kærlighed Film, bøger etc 4 21-04-2024 12:09
Dansk familie på hospitalet efter frontalkollision Nyheder fra Phuket 2 11-12-2023 16:26
En dræbt og flere såret efter skyderi i shoppingcenter i Bangkok Nyheder på dansk 4 09-10-2023 07:16
Pheu Thai klar til at tage over efter Move Forward Nyheder på dansk 4 26-07-2023 09:02
Thailands flåde eftersøger 33 marinesoldater efter skibsforlis Nyheder på dansk 4 22-12-2022 16:30

Alt indhold på denne side er Copyright @ copy 2009 Thai DK Debat Forum Alle rettigheder forbeholdes Siden er optimeret til 1024 * 768
Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2024 by Nick Jones.
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.
Siden dannet på: 0.38 sekunder | 99,603,689 Unikke besøg | jQ Blog