Se emne

Thai-Dk Din debat side :: Bo og leve i Thailand :: Diverse
Hvem er her? 1 gæst(er)
 Udskriv emne
Hvad skal man tro?
AL 48
#1 Udskriv indlæg
Skrevet d. 23-09-2013 10:58
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1827
Tilmeldt: 17.03.11
 Status: Offline

Et lille indblik i hvordan tingene åbenbart foregår i Thailand:

Som jeg tidligere har nævnt i andre indlæg her på siden, så modtog madammen (Donna) i Februar i år en meddelelse fra "Government" om at hendes og andres efterbetaling af diverse tillæg til lærerlønnen (for Donna´s vedkommende ca. 200.000baht), ville komme til udbetaling her i September. - Fint nok,-det var efterbetaling for flere år, hvor de ikke havde fået deres tillæg (anciennitet osv.).

-Så nu har vi jo snart slutningen af September, og jeg var jo interesseret i om madammen var blevet "formuende"godag
Men ak,-hun oplyste mig om at hun havde modtaget brev om at "Government" ikke havde råd til at udbetale de skyldige beløb. De var blevet fattige Grin

Fattigdommen skyldtes, efter hvad de skrev, at de havde brugt rigtig mange penge på oprydning og sikring efter de store oversvømmelser for 2 år siden ved ikke

Donna tager det meget naturligt og roligt.
Men det kan da bringe mit pis i kog på hendes og andres vegne Angry
"Government" må da allerede have været klar over dette allerede før de sendte første brev (i Februar). - Mon ikke det bare er en dårlig undskyldning for manglende vilje??

Sgu ikke mærkeligt at nogle lærere mister lysten til at møde på arbejde.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
IT
#2 Udskriv indlæg
Skrevet d. 23-09-2013 11:23
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1750
Tilmeldt: 11.09.09
 Status: Offline

hej
Fruen i Huset får invalide pension som udbetales med 500 baht hver den 1 i måneden, indtil videre har hun fået pengene til tiden. næsten da

jeg tror ikke at madammen (Donna) som du så pænt skriver, vil få sit tilgodehavende udbetalt, pengene er forsvundet i systemetShock
Isan is the poorest region of Thailand: in 2002 average wages were the ... Isan (Isan/Thai: อีสาน; also written as Isaan, Isarn, Issan, ...
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
sam
#3 Udskriv indlæg
Skrevet d. 23-09-2013 16:50

Bruger

Antal indlæg: 258
Tilmeldt: 24.05.10
 Status: Offline

Donna får vel stadig udbetalt den månedlige hyre, som er en hel del bedre en butiksansatte og andre daglejere, der får ca. 300 B om dagen og skal arbejde 6 dage om ugen.

Så de kære lærere har egentlig ikke så meget at klage over, bare se at lære ungerne noget fornuftigt herunder også engelsk, som er en mangelvare her i Thailand.
www.maephimproperty.com
Grand Beach 1. Mae Phim
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
AL 48
#4 Udskriv indlæg
Skrevet d. 23-09-2013 18:08
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1827
Tilmeldt: 17.03.11
 Status: Offline

sam skrev:
Donna får vel stadig udbetalt den månedlige hyre, som er en hel del bedre en butiksansatte og andre daglejere, der får ca. 300 B om dagen og skal arbejde 6 dage om ugen.

Så de kære lærere har egentlig ikke så meget at klage over, bare se at lære ungerne noget fornuftigt herunder også engelsk, som er en mangelvare her i Thailand.


Det kan du jo ikke sammenligne på den måde. - Der er jo også stor forskel på en lærerløn og kassedamens løn i DK.
Du skal jo sammenligne med andre med tilsvarende uddannelse.
Skolelærere har gennemgået en længere og temmelig dyr uddannelse, som de selv eller deres familie har betalt for.
At gå på universitet i Thailand er en dyr fornøjelse.
Ud over undervisningen skal man også selv betale kost og logi, skoleuniform, lærebøger og andre skolematerialer. Intet er gratis.
Special-kurser efter endt uddannelse, f. eks. engelsk, skal de også selv afholde alle udgifter til.

F. eks. har det kostet Donna ca. 1mill. baht at give 2 børn en ordentlig uddannelse. Penge hun har betalt ved at optage lån ved "Government".
Donna´s yngste datter, Jitsiri, har nu været på arbejdsmarkedet i ca. 1½år, og tjener allerede mere end sin mor i kraft af hendes uddannelse.
Den ældste, en søn der blev IT-ingeniør, tjener ca. det dobbelte af sin mors løn.
Så i forhold til andre med gode uddannelser er lærerlønnen i Isaan ikke noget at råbe hurra for.

Havde uddannelserne været "gratis" samt udbetaling af en slags SU, som i DK, -så kunne man snakke om at de var "forkælede".
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
AL 48
#5 Udskriv indlæg
Skrevet d. 23-09-2013 18:18
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1827
Tilmeldt: 17.03.11
 Status: Offline

IT skrev:
hej
Fruen i Huset får invalide pension som udbetales med 500 baht hver den 1 i måneden, indtil videre har hun fået pengene til tiden. næsten da

jeg tror ikke at madammen (Donna) som du så pænt skriver, vil få sit tilgodehavende udbetalt, pengene er forsvundet i systemetShock


Er du sikker på at det stadig er det formidable beløb af 500baht?
"Folkepensionen" steg jo til det dobbelte (1000baht pr. md.) her i år.

-Og nej, jeg tror heller ikke på udbetaling. Men det er ufatteligt så roligt hun (Donna) tager det. Men måské er hun vant til det ved ikke

Hej
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
leif
#6 Udskriv indlæg
Skrevet d. 24-09-2013 03:06

Bruger

Antal indlæg: 682
Tilmeldt: 30.06.09
 Status: Offline

Havde uddannelserne været "gratis" samt udbetaling af en slags SU


Jeg ved ikke om man kan sige det er dyrt.
En lærer uddannelse koster 40.000 thb
en Jurist uddannelse koster 20.000 thb

Og de har da SU lån som er næsten rente fri, og de skal først begynde at betale tilbage 1 år efter endt uddannelse. Og betalings perioden er 15 år.

Ud over undervisningen skal man også selv betale kost og logi, skoleuniform

øh ja gør man ikke det alle steder.

Så i forhold til andre med gode uddannelser er lærerlønnen i Isaan ikke noget at råbe hurra for.

Start lønnen er ikke ret go, men den stiger rimelig hurtig til 15.000 og mere.

Su lånene blev vist sat ned sidste år fordi alle lånte max beløbet og ikke ret mange betaler tilbage.
Men før var det 5.000 thb mdr de kunne låne.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
AL 48
#7 Udskriv indlæg
Skrevet d. 24-09-2013 07:52
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1827
Tilmeldt: 17.03.11
 Status: Offline

leif skrev:
Havde uddannelserne været "gratis" samt udbetaling af en slags SU


Jeg ved ikke om man kan sige det er dyrt.
En lærer uddannelse koster 40.000 thb
en Jurist uddannelse koster 20.000 thb

Og de har da SU lån som er næsten rente fri, og de skal først begynde at betale tilbage 1 år efter endt uddannelse. Og betalings perioden er 15 år.

Ud over undervisningen skal man også selv betale kost og logi, skoleuniform

øh ja gør man ikke det alle steder.

Så i forhold til andre med gode uddannelser er lærerlønnen i Isaan ikke noget at råbe hurra for.

Start lønnen er ikke ret go, men den stiger rimelig hurtig til 15.000 og mere.

Su lånene blev vist sat ned sidste år fordi alle lånte max beløbet og ikke ret mange betaler tilbage.
Men før var det 5.000 thb mdr de kunne låne.


- Jamen Leif, du har da fuldstændig ret. Undskyld jeg kom med forkerte oplysninger, selvom jeg selv har været med til at betale den ene uddannelse. - Jeg er jo nok kun blevet "tørret i røven" uden at kende de reelle udgifter (kvitteringer - bilag osv.).
Rigtigt,-de får på det nærmeste "smidt" en 4-årig uddannelse i nakken.
Og rigtigt,-alle kan bare låne hvad de behøver (næsten rente -og afdragsfrit).

-Sorry,- jeg skal nok lade være med at komme med flere fejlagtige oplysningernej

Men hvor har du dine "orakel-oplysninger" fra?? - Og kom nu med noget underbygget, og ikke kun noget du har hørt ude i byen, og resten har du gættet dig til.

Din pris (40.000baht for en læreruddannelse) dækker knap nok prisen for 1 års undervisning på universitetet i Udon Thani. Og så er der immervæk 3 år mere, + alt "det løse".

Kan du ikke lige komme med en beskrivelse af hvordan man opnår en læreruddannelse for din pris??
Samt også en opskrift på juristuddannelse til din pris.- Kan man der nøjes med ½ år på universitet??

Din viden om priserne på gode uddannelser er guld værd for alle thaiér. Så kan du ikke lige komme med en vejledning.
Vi har også en søn der gerne vil være dyrlæge,-kan du ikke lige komme med prisen der også. + en fremgangsmåde.
Takker på forhånd Thumb
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
AL 48
#8 Udskriv indlæg
Skrevet d. 24-09-2013 11:30
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1827
Tilmeldt: 17.03.11
 Status: Offline

Leif skrev:
Jeg ved ikke om man kan sige det er dyrt.
En lærer uddannelse koster 40.000 thb
en Jurist uddannelse koster 20.000 thb




Her er en prisliste, godt nok fra 2010 men priserne er nok ikke faldet så meget.
Og dette er priserne for at studere pr. år.

billedeupload.dk/images/W7nIe.jpg

Selvom man tager den billigste pris pr. år, kommer man jo langt over din pris.

Og de har da SU lån som er næsten rente fri, og de skal først begynde at betale tilbage 1 år efter endt uddannelse. Og betalings perioden er 15 år.


Du "glemmer" en meget væsentlig ting. Og det er at det helt kommer an på forældrenes indkomst. -Hvis den er over 150.000baht pr. år, så er der ingen lån. Dvs. hvis begge forældre arbejder fuld tid, selv til mindsteløn, så er muligheden ved at være udelukket.
Og den billige rente er kun i de første år af tilbagebetalingsperioden (1½ %). Det stiger gradvist til år 15, hvor renten er 13 %.

Following the coup in 2007, the TICAL scheme was replaced with a new form of the Student Loan Fund managed by the Ministry of Finance, the Ministry of Education and the Commission for Higher Education that provides loans of up to 100,000 Baht (US$6,277) per year to cover tuition fees and living costs to needy students whose family income does not exceed 150,000 Baht per year [US$9,416] (Chapman et. al. 2009). The nominal interest rate is fixed at a very subsidized 1 percent and borrowers are not required to pay interest for seven years (in-school years plus two year grace period). Following the grace period, the borrowers have 15 years to repay according to a loan repayment schedule that ranges from a low proportion of the total loan in the early years (1.5 percent in year one of repayment) to higher proportions in later years (13 percent by year 15). The SLF has hired the Krung Thai Bank, a government-owned bank, to carry out loan approval and collection processes.
http://gse.buffal...ailand.pdf

-Hvis du har bedre og billigere måder er der nok mange som er yderst interesserede.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
leif
#9 Udskriv indlæg
Skrevet d. 24-09-2013 11:45

Bruger

Antal indlæg: 682
Tilmeldt: 30.06.09
 Status: Offline

Jamen anton da Grin
Smid du bare med lort, du er ikke den første der er blevet taget godt og grundigt i røven. Men du kommer længere ved at tage ved lære..

Jeg kunne såmænd godt scanne papirerne og sende dig dem, men da du alligevel skal have dem oversat, var det lidt nemmere du bare får oversat det du har betalt.. ik.

Men det er hvad svigerfar har betalt for Lek,s og svogers uddannelser.
Og både Lek og svoger har taget SU lån, ok jeg har ikke set Dam,s låne papirer, men lek,s siger 280.000 thb. Og ja jeg ved det er SU lån for man kan skam følge det på nettet, så bed du donna om password til deres su lån og du bliver klogere.

Rettelse.
Korrekt de 20 og 40.000 er kun betaling for uddannelsen. Men kost / logi m.m skulle de ja have under alle omstændigheder, så indregne det som en del af prisen er lidt urealistisk.

Nå men du kom imellem så vi tager lige den her med.
Og det er at det helt kommer an på forældrenes indkomst. -Hvis den er over 150.000baht pr. år,

Jeg har ikke noget belæg for det, men det er nok ikke urealistisk at tro man her som med skatten først fratrækker børne fradrag
Jeg kan desværre ikke huske det nøjagtige tal men da jeg undersøgte det fremkom tallet 50.000 men jeg kan ikke huske om det var pr barn eller dem begge.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
leif
#10 Udskriv indlæg
Skrevet d. 24-09-2013 12:41

Bruger

Antal indlæg: 682
Tilmeldt: 30.06.09
 Status: Offline

Jeg ved ikke hvor du har din fine skema fra og den kræver da godt nok lidt opfølgning for at give mening.

Hvorfor skulle det være 110.000 dyrere for undervisning bare fordi man ikke er hjemme boende

Dele værelse 3.333 / mdr ( det kan man leje et hus for )
mad 5.000 / mdr ( det kan en hel familie leve for )
andet personligt 2.500 / mdr jo jo de skal selvfølgelig følge med og have ny iphone engang imellem osv.

Hvad folks privat forbrug er kan man ikke regne med som en del af uddannelses prisen.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
leif
#11 Udskriv indlæg
Skrevet d. 24-09-2013 13:20

Bruger

Antal indlæg: 682
Tilmeldt: 30.06.09
 Status: Offline

Og nå ja jeg kan jo ligeså godt gøre det først så slipper i for at skrige bevis det.

hus til leje 3.500 / mdr
http://translate....wHXDO6kpJw
Og så er den google oversat.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
AL 48
#12 Udskriv indlæg
Skrevet d. 24-09-2013 13:56
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1827
Tilmeldt: 17.03.11
 Status: Offline

Jeg ved ikke hvor du har din fine skema fra og den kræver da godt nok lidt opfølgning for at give mening.


Jamen så prøv at åbne og læse link.

Korrekt de 20 og 40.000 er kun betaling for uddannelsen.


Fantastisk billigt for en hel uddannelse,- bare synd at du ikke kan bevise det.
Det næste du påstår er vel også at det var på en privatskoleGrin

Men du kommer længere ved at tage ved lære..


Ja,-men indtil videre bestemmer jeg selv hvem jeg lærer af.
Du kommer jo kun med påstande som du hverken kan eller vil underbygge.

Læg venligst mærke til, at jeg ikke påstår at din svigerfar fortæller løgn.
Jeg påstår bare, at den pris kan andre ikke opnå for en 4-årig uddannelse på universitet.

Hvilke forbindelser han evt. har haft, det kan jeg jo ikke vide. - Men det ved du måské??
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
sam
#13 Udskriv indlæg
Skrevet d. 24-09-2013 14:38

Bruger

Antal indlæg: 258
Tilmeldt: 24.05.10
 Status: Offline

Hej Leif og AL48, I to bliver aldrig enige.


Donna taler meget dårligt engelsk-oplyser du selv, hvordan kan du så få de rigtige oplysninger frem?

Der findes garanteret ikke ret meget på papir!

I det hele taget er udgifterne formentlig meget forskelligt fra studerende til studerende.

Min Svogers datter studerer også på universitet og deler værelse med en anden, dvs. kun ½ husleje.
Arbejder så fredag-søndag på McDonald.

Hendes forældre har ikke råd til det helt vilde.
www.maephimproperty.com
Grand Beach 1. Mae Phim
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
leif
#14 Udskriv indlæg
Skrevet d. 24-09-2013 15:55

Bruger

Antal indlæg: 682
Tilmeldt: 30.06.09
 Status: Offline

Grin det har du nok ret i sam.

kunne vi ikke lokke dig til at få en pris fra din svoger ?
Jeg har ikke kunnet finde en lærer uddannelses pris, men de 2 her ligger jo på højere niveau.

Bachelor B.A., B.B.A., B.Econ., B.Eng., B.Law. 15,000. total 120,000.
Bachelor (Thai Medicine, Applied Thai Medicine). 25,900. total 207,200.
Men fandt lige ud af det nu tager 6 år at læse til lærer, så prisen er jo nok også blevet højere.

Men bare rolig når jeg kommer til wichian engang skal jeg få papirerne af svigerfar... njae det er vist svigermor der holder styr på dem.

Al jeg er da bedøvende lige glad med om du tror jeg sidder og poster en masse løgn. Jeg har skam også betalt mine lærepenge i Thailand.
Og 2 ting har jeg lært.. tror vi blindt på hvad de siger, så bliver vi fejl informeret. Ikke nødvendigvis fordi de lyver, men fordi de ikke ved.
Og når der er farang penge involveret er alting pludselig meget dyrere.

Prøv f.eks og spørg dem hvad de tjener på 100 kg ris.
Jeg tør godt påstå du får salgs prisen, udgifterne ved at dyrke risen ved meget få hvad er. Bare et eksempel.



Til forsiden  Til toppen  Til bunden
skipper
#15 Udskriv indlæg
Skrevet d. 24-09-2013 17:27
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 3858
Tilmeldt: 08.05.09
 Status: Offline

Undskyld jeg bryder ind.
Men hvad fanden får jer til at få lyst til at bosætte jer i et land der ikke udbetaler den løn de skal til deres ansatte.
Selvom de bor sammen med faranger, må man vel forvente en vis anstændighed.
Hvis der stadig er nogen der tror man bliver behandlet bedre hvis man er hvid, så tro om, så har I ikke forstået det Thailandske hierarki, der bliver hvide regnet på lige fod med arabere i Danmark, men hvad fanden, hvis det har penge, så tar vi det medhej

Anarki eller Kaos.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
AL 48
#16 Udskriv indlæg
Skrevet d. 24-09-2013 18:47
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1827
Tilmeldt: 17.03.11
 Status: Offline

leif skrev:
Grin det har du nok ret i sam.

kunne vi ikke lokke dig til at få en pris fra din svoger ?
Jeg har ikke kunnet finde en lærer uddannelses pris
, men de 2 her ligger jo på højere niveau.

Bachelor B.A., B.B.A., B.Econ., B.Eng., B.Law. 15,000. total 120,000.
Bachelor (Thai Medicine, Applied Thai Medicine). 25,900. total 207,200.
Men fandt lige ud af det nu tager 6 år at læse til lærer, så prisen er jo nok også blevet højere.

Men bare rolig når jeg kommer til wichian engang skal jeg få papirerne af svigerfar... njae det er vist svigermor der holder styr på dem.

Al jeg er da bedøvende lige glad med om du tror jeg sidder og poster en masse løgn. Jeg har skam også betalt mine lærepenge i Thailand.
Og 2 ting har jeg lært.. tror vi blindt på hvad de siger, så bliver vi fejl informeret. Ikke nødvendigvis fordi de lyver, men fordi de ikke ved.
Og når der er farang penge involveret er alting pludselig meget dyrere.

Prøv f.eks og spørg dem hvad de tjener på 100 kg ris.
Jeg tør godt påstå du får salgs prisen, udgifterne ved at dyrke risen ved meget få hvad er. Bare et eksempel.





Jeg har ikke kunnet finde en lærer uddannelses pris


Det er nok fordi der er 3 forskellige grader, -alt efter hvor de skal undervise.

Men fandt lige ud af det nu tager 6 år at læse til lærer


Det har det gjort i flere år, -afhængig af hvilken grad man læser til.

Og når der er farang penge involveret er alting pludselig meget dyrere.


Prisen på universitetet steg ikke da jeg kom ind i billedet. -Det anede universitetet jo ikke en skid om.

Prøv f.eks og spørg dem hvad de tjener på 100 kg ris.
Jeg tør godt påstå du får salgs prisen, udgifterne ved at dyrke risen ved meget få hvad er.


Det er der intet nyt i. Det samme sker når du spørger til fortjensten ved en af deres små "butikker". -Omkostningerne forstår de ikke at trække fra først Grin

-Men du mangler stadig at svare på spørgsmålet om din pris var for en 4-årig universitetsuddannelse ved ikke
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
leif
#17 Udskriv indlæg
Skrevet d. 24-09-2013 18:51

Bruger

Antal indlæg: 682
Tilmeldt: 30.06.09
 Status: Offline

så tro om, så har I ikke forstået det Thailandske hierarki, der bliver hvide regnet på lige fod med arabere i Danmark


Du har næsten ret.. Vi rangerer lavere i Thailand. men yes vi kommer med penge og så smiler alle.
Og så bliver vi endda behandlet godt sammenlignet med folk fra deres nabolande. Men de kommer ikke med penge, de kommer for at tjene penge.
Det er altså hverdag at de bliver handlet som husdyr, at de bliver låst inde om natten, at de skal bo i stalden sammen med dyrene.
Forstå hirakiet det kræver godt nok lang tid for det er meget kompleks.

Nu er der jo heldigvis mange andre fordele ved at bo i Thailand godag Men jo jeg har overvejet helt at droppe Thailand for der er godt nok mange ting som kunne være bedre.
Men hva så.. blive i DK.. hu-ha det lyder ik fristende.
Andre Asiske lande.. Det er en mulighed, men er det bedre og ikke mindst, man skal til at lære et nyt sprog, nye love / regler osv osv. Jeg ved hvor mange timer / dage / mdr jeg har brugt på Thai og helt ærlig det tror jeg ikke jeg orker en gang til. Når risikoen er at det viser sig at være lige så komplex som Thailand.

Vi kan godt begå os i Thailand, men vi skal selv vide stort set alt, ellers bliver det hurtigt noget rod og dyrt.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
leif
#18 Udskriv indlæg
Skrevet d. 24-09-2013 19:02

Bruger

Antal indlæg: 682
Tilmeldt: 30.06.09
 Status: Offline

Anton læs nu før du kvajer dig mere.
Jeg skrev, når jeg kommer til wichian igen, skal jeg få papirerne.

Og ud over det gider jeg ikke diskutere mere med dig, for det er jo slet ikke det du har problemer med, vel.
Jeg skal undlade at kommentere de tråde du starter og så kan du ellers selvom om du vil kommentere eller tro på hvad jeg skriver.
Men kommenterer du mine indlæg så skal du altså forvente jeg svarer hvis du poster noget sludder. griner

Jeg har gang på gang gået ind og linket til beviser når du og andre skriger bevis det.
Og hvad sker der så... larmende tavshed...

I hunde tråden.. det samme og hvad gjorde du.. postede en sviner af rang.

Så glem det vi er ikke på talefod.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
AL 48
#19 Udskriv indlæg
Skrevet d. 24-09-2013 19:08
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1827
Tilmeldt: 17.03.11
 Status: Offline

leif skrev:
så tro om, så har I ikke forstået det Thailandske hierarki, der bliver hvide regnet på lige fod med arabere i Danmark


Du har næsten ret.. Vi rangerer lavere i Thailand. men yes vi kommer med penge og så smiler alle.
Og så bliver vi endda behandlet godt sammenlignet med folk fra deres nabolande. Men de kommer ikke med penge, de kommer for at tjene penge.
Det er altså hverdag at de bliver handlet som husdyr, at de bliver låst inde om natten, at de skal bo i stalden sammen med dyrene.
Forstå hirakiet det kræver godt nok lang tid for det er meget kompleks.

Nu er der jo heldigvis mange andre fordele ved at bo i Thailand godag Men jo jeg har overvejet helt at droppe Thailand for der er godt nok mange ting som kunne være bedre.
Men hva så.. blive i DK.. hu-ha det lyder ik fristende.
Andre Asiske lande.. Det er en mulighed, men er det bedre og ikke mindst, man skal til at lære et nyt sprog, nye love / regler osv osv. Jeg ved hvor mange timer / dage / mdr jeg har brugt på Thai og helt ærlig det tror jeg ikke jeg orker en gang til. Når risikoen er at det viser sig at være lige så komplex som Thailand.

Vi kan godt begå os i Thailand, men vi skal selv vide stort set alt, ellers bliver det hurtigt noget rod og dyrt.


Hvad så med at tage et smut omkring Tyrkiet??

Sakset fra:http://2base.com/...q/diverse/

Skat af dansk pension:
Det er korrekt at dele af dansk pension kan tages skattefrit med til Tyrkiet. Som et fingerpeg oplyser SKAT at tjenestemandspensioner samt private pensioner fra tidligere ansættelsesforhold beskattes i Danmark. Dette gælder også såfremt pensionen består af en kombination med social pension. Dog kan skatten af denne samlede pension dog nedsættes med 50 %.
I fald en pensionen kun består af social pension beskattes pensionen i Tyrkiet og ATP betragtes i denne sammenhæng som en social pension.

I Tyrkiet fungerer hverken pensions-, skatte- eller andre sociale systemer som i Danmark. Jeg har endnu aldrig hørt om at danske pensionister er blevet opkrævet skat af deres danske pension i Tyrkiet.
I øvrigt kan jeg oplyse om at Tyrkiet og Danmark har en aftale dobbeltbeskatningsaftale netop med henblik på at undgå at landenes statsborgere skal betale skat to gange.
Slutteligt vil jeg anbefale dig at tale med SKAT i Danmark, som evt. kan give dig et bindende ligningssvar, således at du ikke risikerer overraskelser senere.

Bosættelse i Tyrkiet:
Det er forholdsvist simpelt at bosætte sig i Tyrkiet. Ved ophold ud over 3 måneder skal der søges om opholdstilladelse, hvilket er en formsag at opnå. Dette koster omkring 3500 dkk om året, og der ansøges på politistationen. Samtidig gives der et tyrkisk skattenummer.
Tyrkiet stiller ikke krav om at du skal opholde dig så og så mange dage i landet for at blive betragtet som fastboende. Dette gør Danmark som bekendt.
------------
Derefter kunne man jo tage et længerevarende smut til Thailand Grin
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
sam
#20 Udskriv indlæg
Skrevet d. 25-09-2013 03:27

Bruger

Antal indlæg: 258
Tilmeldt: 24.05.10
 Status: Offline

AL 48, det ser ud til at du er meget ked af at læse indlæggene, men bare køre videre i dit eget spor.

Som jeg skrev så har du dine oplysninger fra Donna, der ikke taler særligt godt engelsk, hvordan kan du så tro på det, du måske får at vide.

Thailænderne vil jo gerne prale lidt og det der kommer frem er ikke altid hele sandheden.

Hvis jeg kommer med følgende påstand: mange af lærerne herned er ikke deres opgave voksen, eleverne lærer ikke en skid!

Igennem de mange år jeg er kommet her, har jeg aldrig set et skolebarn lave hjemmearbejde.

Nej der er ikke nødvendigt, det laver de i skolen, nå siger jeg bare!?

Engelskundervisninger kommer aldrig videre i grundskolen, de kan kun de få sætninger,der står i bogen.

På vores lokale skole, er der ansat en udlændig til at forbedre engelskundervisningen, jeg ved ikke om det lykkes.

PÅ mine daglige cykelture møde jeg mange skoleelever, der hilser på engelsk, ja det kan alle jo lære at sige hello, unden at kunne tale bare lidt engelsk.
Jeg vil prøve om min svoger kan oplyse, hvad det koster at gå på universitetet i Sakon Nakhon.
www.maephimproperty.com
Grand Beach 1. Mae Phim
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
Gå til debat:
 

Lignende tråde

Emne Forum Svar Nyeste indlæg
Advarsel: Du skal koge dine ris på en ny måde Thaimad 2 23-02-2024 08:49
Boganmeldelse: Globale sexarbejdere – de ved hvad de gør Film, bøger etc 2 11-02-2024 10:50
Ordblind dumpede sprogprøve - nu skal konen udvises Nyheder på dansk 6 16-05-2023 17:04
Hvad snakker pigerne om? De fastboende 58 16-08-2022 07:31
Denne tallerken skal få tykke thailændere til at tabe sig Thaimad 7 22-05-2022 13:25

Alt indhold på denne side er Copyright @ copy 2009 Thai DK Debat Forum Alle rettigheder forbeholdes Siden er optimeret til 1024 * 768
Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2024 by Nick Jones.
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.
Siden dannet på: 0.54 sekunder | 99,508,424 Unikke besøg | jQ Blog