Se emne

Thai-Dk Din debat side :: Bo og leve i Thailand :: De fastboende
Hvem er her? 1 gæst(er)
 Udskriv emne
Svigermor,s Dag
IT
#1 Udskriv indlæg
Skrevet d. 15-03-2012 08:29
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1743
Tilmeldt: 11.09.09
 Status: Offline

Svigermor skriver jeg i overskriften. sandheden er Fruen i huset og mig sagde hunden. ikke er gift, bliver det nok aldrig, alligevel skrive og omtalen jeg Fruen i huset,s mor som svigermor


Svigermor blev 71 levede et nøjsom,t liv, på landet uden de store armbeærelser, fødte 5 børn som alle fik 7 års skole gang

da børnene var små var pengene det også. familien solgte lidt jord hvert år for at betale skoletøj og andre ting til børnene

tænk dig leve på landet uden køleskab, PC, mobiltelefon, 7-11 lønnen som daglejer var den gang 5 baht , ja vi snakker om en svundet tid tilbage i 1960-70

Svigermor blev som sagt 71 hun forlod denne guds grønne jord den 29-2-2012 kl. 0400, nu skulle der være afholdes en begravelses fest for Svigermor og festet blev der i 5 dage

festen og hvad der skete under den, komme i små klip senere, det var en kæmpe oplevelse , det var på engang en smuk, sørgelig og set med mine øjne en lidt skræmmende oplevelse, langt fra begravelserne i de store byer eller for den sag skyld i Danmark
Isan is the poorest region of Thailand: in 2002 average wages were the ... Isan (Isan/Thai: อีสาน; also written as Isaan, Isarn, Issan, ...
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
lillemanden
#2 Udskriv indlæg
Skrevet d. 15-03-2012 09:10
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 614
Tilmeldt: 15.06.09
 Status: Offline

Ja, tiden var en anden i 1960, der var en månedsløn inden for staten 995,00 kr.

Det var heller ikke mange penge, men vi havde heller ikke alle de tilskud ,børnecheck, boligydelse,halv dagpleje betalt, og hvad det ellers hedder i dag.

Skulle vi nogen steder så var det på "gåben" man kunne ikke have en barnevogn med i sporvognen.
Fjernsyn , og køleskab var noget man drømte om, at få råd til at købe.
Jeg er ikke misundelig på de unge i dag, de knokler,men det er lidt fordi , de ikke har lærd, at sætte tæring efter næring.
Børn er blevet et statussymbol, ikke noget man har tid til at passe, men noget man køber sig fred for.
Synd for alle parter.
ved ikke
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
IT
#3 Udskriv indlæg
Skrevet d. 16-03-2012 07:19
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1743
Tilmeldt: 11.09.09
 Status: Offline

Så fik vi travlt, det væltede ind med folk der hade hørt at Svigermor var gået bort, ulempen eller fordelen ved de besøg kl o7 morgen, var at de alle ville sælge ting til begravelsen

Det var lige fra bedemanden, der kunne leverer alt inden for kister alm eller kølekiste hvis festen skulle løbe over 5 dage, købmanden kom også var klar til at leverer øl vand og andet, alt på kredit naturligvis, men han ville da gerne have et lille forskud

Telte borde stole gryder potter pander alt blev leveret uden at det var bestilt, ok det kom fra det lokale tempel, prisen for at leje alt det i 5 dage var lig 0 baht , hvis du ville kunne du komme lidt i en medfølgende kuvert

5 timer efter Svigermor var død, var rammene på plads festen kunne begynde , kisten er på plads pyntet med, hvad vil vil kalde julelys gaver til templet er købt alt det bliver nu udstillet

Svigermors 5 børn er på plads, de gamle kvinder i byen er kommet vi skal jo huske på at nu er alt gratis for gæsterne, alle har en kuvert med nogle giver 50 eller 100 andre 500 nogle få 1000. Svigermors 5 børn har hver afleveret 5000 baht , jo pengene strømmer ind men fosser også ud igen, alt sammen imod Svigermors ønske hun ville have en 2 dages simpel begravelse, det kom til at gå anderledes


Isan is the poorest region of Thailand: in 2002 average wages were the ... Isan (Isan/Thai: อีสาน; also written as Isaan, Isarn, Issan, ...
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
sank
#4 Udskriv indlæg
Skrevet d. 16-03-2012 08:12
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1835
Tilmeldt: 05.10.09
 Status: Offline

Farvel Ja det kan man da kalde en værdig Bortgang ? og nye kjortler og skåle til Munkene. Og jeg kan se at du har parkeret din Cykel udefor Thumb Men der er vel folk omkring kisten døgnet rundt ? Farvel
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
AL 48
#5 Udskriv indlæg
Skrevet d. 16-03-2012 10:39
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1827
Tilmeldt: 17.03.11
 Status: Offline

IT: Rigtig fin video der siger en masse om kulturen.
Var din svigermor ikke medlem af en "begravelseskasse"??
Det findes meget "ude på landet".
Hej
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
IT
#6 Udskriv indlæg
Skrevet d. 16-03-2012 12:44
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1743
Tilmeldt: 11.09.09
 Status: Offline

@ Sank jo det er min den cykel den nyeste og bedste model der kan købes eller lejes for pengegriner

du har ret på intet tidspunkt var Svigermor alene, dag eller nat gæsterne bredte deres sivmåtter ud og sov ved siden af kisten, aldrig har Svigermor været omgivet af så mange glade mennesker i så lang tid


@ Al48

Var din svigermor ikke medlem af en "begravelseskasse"??
Det findes meget "ude på landet".


jo og penge kom samme dag den ros skal de have
nu er vi jo i Thailand, så Svigermors drøm om en simpel begravelse blev ikke opfyldt alt blev lavet med prompt og pragt

det er den ældste søn i familien som skal tage sig af begravelsen og styre økonomien i den sag

som skrevet før
jo pengene strømmer ind men fosser også ud igen,

Isan is the poorest region of Thailand: in 2002 average wages were the ... Isan (Isan/Thai: อีสาน; also written as Isaan, Isarn, Issan, ...
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
per1234
#7 Udskriv indlæg
Skrevet d. 17-03-2012 01:07
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 883
Tilmeldt: 19.12.11
 Status: Offline

hej IT

ja det er en festdag når de begraver, brænder deres døde har kun set det på afstand. bliver hun krementeret i en ovn
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
IT
#8 Udskriv indlæg
Skrevet d. 18-03-2012 03:52
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1743
Tilmeldt: 11.09.09
 Status: Offline

hej per

springer over dit spørgsmål du får svar senerenørd

her er en stump film fra de 5 dage, hvor der kom mange gæster fra nær og fjern, familie venner bekendte kom for at sige farvel

der kom 9 munke hverdag de afholdt, en ja hvad ved jeg, form for gudstjeneste, munkene fik mad og masser af gaver hverdag

de gamle i byen fik også gaver i form af en kuvert 3 børnebørn fik klippet håret , blev munke i en uges tid, alt sammen for at

hjælpe Svigermor på vej

musikken fra de store højtaler kørte i døgndrift , der blev affyret en masse fyrværkeri for at holde de onde ånder væk


Isan is the poorest region of Thailand: in 2002 average wages were the ... Isan (Isan/Thai: อีสาน; also written as Isaan, Isarn, Issan, ...
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
alene
#9 Udskriv indlæg
Skrevet d. 18-03-2012 15:05
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 201
Tilmeldt: 06.07.10
 Status: Offline

godt gået IT venter på mere fra din side sarcasm
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
IT
#10 Udskriv indlæg
Skrevet d. 19-03-2012 04:05
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1743
Tilmeldt: 11.09.09
 Status: Offline

I dag efter 4 dage hjemme , skal Svigermor ned og brændes på den åbne bålplads, transporten sker pr bil som er festlig ud smykket


Isan is the poorest region of Thailand: in 2002 average wages were the ... Isan (Isan/Thai: อีสาน; also written as Isaan, Isarn, Issan, ...
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
lillemanden
#11 Udskriv indlæg
Skrevet d. 19-03-2012 07:16
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 614
Tilmeldt: 15.06.09
 Status: Offline

Det må være en tung tingest den kølekiste. Som jeg tæller er det 12 mænd til at bære den ??

Men en interesant beretning i en del af den Thailandske kultur , som vi er mange der aldrig vil opleve.

Tak fordi " du tager os med :"
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
sank
#12 Udskriv indlæg
Skrevet d. 19-03-2012 09:34
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1835
Tilmeldt: 05.10.09
 Status: Offline

godag Jeg gad vide hvad Ejendoms administrationen her vil sig til sådan en fest når jeg skal her fra ved ikke
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
yindee
#13 Udskriv indlæg
Skrevet d. 19-03-2012 10:32
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 3640
Tilmeldt: 20.02.09
 Status: Offline

sank skrev:
godag Jeg gad vide hvad Ejendoms administrationen her vil sig til sådan en fest når jeg skal her fra ved ikke


DE vil hjælpe til komme og deltage i festen rydde p-pladsen så der er plads til gæsternegodag
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
sank
#14 Udskriv indlæg
Skrevet d. 19-03-2012 11:43
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1835
Tilmeldt: 05.10.09
 Status: Offline

godag Ja lillemanden må vis hellere lave en Farvel konto Farvel
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
per1234
#15 Udskriv indlæg
Skrevet d. 20-03-2012 00:58
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 883
Tilmeldt: 19.12.11
 Status: Offline

sank skrev:
godag Ja lillemanden må vis hellere lave en Farvel konto Farvel


navnet på kontoen skal rettes til På Gensyn Vi Ses Konto husk budister bliver genfødt

Meningen med livet

Hvorfor er vi her egentlig?
Dupsing Rinpoche blev direkte spurgt og svarede:


Ifølge buddhismen har vi alle - både dyr og mennesker - levet før. Du er en »tulku«(bevidst genfødt lama, red.) og du er nu i flere liv blevet genkendt som den tibetanske Lama Dupsing Rinpoche. Hvordan foregår det?
-Jeg kan huske mine sidste tre liv. Det er lidt lige som at have besøgt et sted en gang før og komme tilbage. Anden gang er du ikke helt sikker på, hvor alle tingene står, men du har en vag fornemmelse af det. Som i en tåge - en erindring. Jeg begyndte at tale om mine tidligere liv, da jeg var to til tre år gammel. Folk omkring mig fik et chok. Selv om det er almindeligt at tro på genfødsel og reinkarnation i Østen, kiggede folk lidt, når jeg for eksempel gik op til de buddhistiske mestre og bad dem aflevere de ting, som de havde lånt af mig. Skålen, som står her ved min side, er en »nesye«(tibetansk, red.). Den bruger jeg i buddhistiske cerimonier, og da jeg kom tilbage til denne verden, bad jeg naturligvis om at få den igen. Jeg kan også huske de buddhistiske tekster, når jeg ser dem igen. En meditationspraksis, som du måske ville tage et helt år om at lære, kan jeg lære på to måneder.
Jeg er sikker på, at jeg har levet et utal af gange - også som dyr - jeg kan bare ikke huske det i dag. Siden jeg begyndte at praktisere buddhisme, har jeg kun været menneske. Det er det plan, der indholder størst mulighed for udvikling, ser du.
Hvad er det, der bliver født igen?
- Sindet.
Hvorfor genfødes vi?
- Det hænger sammen med vores karma. Indtil du opnår oplysning og erkender sindets sande natur, vil du blive genfødt. Sindet er fyldt med forstyrrende følelser som had, grådighed og jalousi. Ved at meditere renser du dit sind, og når det er helt fri for de forstyrrende følelser, behøver du ikke længere blive født.
Er du oplyst?
- Hahaha! Nej, jeg er ikke en buddha. Det er mit ønske at få lov til fortsat at lade mig genføde og hjælpe folk til at opnå erkendelse og oplysning. Jeg følger Buddhas vej mod oplysningen.
Er der én fødsel, som starter det hele?
- Jeg kan ikke svare på det, da jeg - ganske som dig - befinder mig i denne her begrænsede verden. Oplysningen kommer glimtvis, når man praktiserer. Hvis vi fortsætter med at meditere og lære om sindets ubegrænsede natur, så kan vi måske tale sammen om det en anden gang...

Døden er ingenting

Er målet Nirvana?
- Nej. Nirvana er bare et sted, hvor praktiserende (buddhister, red.) kan søge hen og slappe af, inden de genfødes igen. Målet er oplysningen og at erkende sindets sande natur. Når det sker ophæves de fysiske love. Jeg har set munke praktisere intensivt, for pludseligt at rejse sig og løbe direkte gennem en solid væg. Og nogle kan flyve uden at bruge flyvemaskiner...
Er Buddha en gud?
- Nej. Buddha er ikke en gud, og buddhismen ikke en religion. Vi har et tibetansk ord for det, som buddhismen er, men det kan ikke oversættes til engelsk. Derfor bruger vi nogle gange ordet religion - for nemhedens skyld. Der er ikke kun en Buddha men flere buddhaer.
Hvad sker der, når vi dør?
- Ingenting! Døden er ingenting. Vi skifter bare kroppen ud. Ganske som vi skifter gammelt tøj ud med nyt tøj. Der er ingen grund til at frygte at dø. Især ikke, hvis du praktiserer og opfører dig ordentligt, mens du lever. Det er jo din karma - altså dine handlinger - der bestemmer, hvad du genfødes som, og hvordan dit næste liv bliver.
Det er som at gå til eksamen: Hvis du har studeret grundigt og lavet dine lektier i løbet af skoleåret, er der ingen grund til at være nervøs, vel? Du høster, som du har sået, kan man sige.

Svært at dræbe Hitler

Buddhismen skelner mellem forskellige gode og dårlige handlinger. Det bedste, du kan gøre, er at redde liv, mens det værste er at tage liv. Men kan det at dræbe aldrig være en god handling? Hvis jeg for eksempel slog Tysklands tidligere diktator Adolf Hitler ihjel og reddede millioner af jøders liv?
- Drab er drevet af egoet. Der er et element af egoisme i alle drab. Den, der dræber vil opnå noget for sig selv. Kunne du slå Hitler ihjel helt uden selviske bagtanker? Ville der ikke være bare en lille snert af »nu bliver jeg nok berømt« i dine tanker? Kan du sige dig fri fra at tænke sådan - heller ikke bare et kort øjeblik? Husk, du kan ikke lyve over for karma..
Det kræver et ekstraordinært sind at dræbe som en god gerning. Den evne er forbeholdt de buddhistiske boddhisatvaer(som oversat betyder noget i retning af »helte«, red.). Og de renser også hele tiden deres sind. En boddhisatva kan se konsekvenserne af hans eller hendes handlinger. Vi almindelige mennesker kan ikke gennemskue karmas love. Du kan derfor ikke være sikker på, at hvis du slår en ihjel, så bliver du selv dræbt som følge af loven om karma. Det er ikke altid så let at forudsige fremtiden.
Hvad tænker du om terrorisme?
- Jeg forstår det ikke... Jeg respekterer alle religioner, som har potentiale til at gøre mennesker til bedre mennesker samt skabe fred og harmoni.

Buddhisme i Vesten

Er sygdomme resultatet af karma?
- Nogle er. Kræft for eksempel. Men influenza og en let hovedpine skyldes ubalance i kroppens fire elementer: luft, vand, jord og ild. Det siger den tibetanske medicin.
Er det rigtigt, at en buddhist kun må eje syv ting i alt?
- Hahaha! Nej det var noget man sagde for 100 år siden. Jeg er et menneske ganske som dig. Jeg ejer ting. For eksempel denne t-shirt og en tandbørste, da de er praktiske og nyttige at eje. Men jeg går ikke rundt og er bange for at miste mine ting. Min tilknytning til de materielle ting er meget lille, og jeg ville aldrig skade et andet levende væsen for at få lov at eje dem - eller for at kunne beholde dem.
Kan man så godt være buddhist, bo i Danmark og have stort hus og bil?
- Ja. Buddhisme tiltaler mange vesterlændinge. Buddha taler om ting, som alle selv kan gå ud og erfare. Selv om du er rig på materielle ting, kan du godt være et godt menneske.
Skal buddhister være vegetarer?
- Nej. Men jeg vil ikke anbefale at spise kød fra et dyr, som er slået ihjel med det formål, at du skal have kød. Men sidder du i en situation, hvor du skal vælge mellem at spise kød eller dø, så spis lidt kød! For dør du, så kan du ikke længere hjælpe andre levende væsener. Hvis du er buddhist og spiser kød, kan du rense kødet ved at sige mantra og bønner for dyret, før du spiser. På den måde hjælper du dyret til at få en bedre genfødsel.

Enden på denne verden
Nu har du jo levet før. Jeg tænkte, har du før oplevet sådanne klimaforandringer, som dem vi ser nu?
- Åh ja. Klimaforandringerne. Dem forudsagde Buddha jo for 2551 år siden. Samtidig forudså han, at mennesker ville blive mere og mere egoistiske, og at vores levealder vil falde gradvist, indtil mennesker kun lever til, at de er 10 år. Vi ved, at det skyldes vores måde at leve på, men vi kan ikke stoppe det. Det er det paradokale i udviklingen.
Så det skyldes en slags »World Wide Karma«?
- Ja. Sådan kan du godt sige det.
Er det verdens undergang, som Buddha taler om her?
- Ja. Enden på verden, som vi kender den, og enden på Buddhas lære, som vi kender den. Det vil ske. Ifølge Buddha har vi cirka 2500 år tilbage nu. Herefter vil alt godt i verden forsvinde, hvis vi fortsætter med at leve som nu. Og efter måske 2800 år vil jorden gå under, som følge af al den dårlige karma, som er opsamlet gennem årene. Det er derfor, at alle mennesker bør begynde at praktisere og meditere nu. Kun på den måde kan vi reducere had, vrede, egoisme og jalousi i verden.
Til sidst et af de såkaldt store spørgsmål: Hvad er meningen med livet?
- Jamen, det er da et meget simpelt spørgsmål. Meningen med livet at hele tiden at forsøge at opføre sig bedre og bedre, undgå at skade andre væsener, opføre dig ordentligt, praktisere Dharma(buddhas lære, red.) og opnå erkendelsen og dele den med andre. Hvis du gør det, så vil du sammen med andre levende væsener opnå større og større succes - liv efter liv. Meningen med dette liv er at forberede det næste liv, så verden hele tiden bliver bedre.

http://www.buddhi...mening.htm
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
sank
#16 Udskriv indlæg
Skrevet d. 20-03-2012 01:31
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1835
Tilmeldt: 05.10.09
 Status: Offline

Thumb Ja tak per det lader jeg gå vidre. Men god beretning må alle lære lidt af det Thumb
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
IT
#17 Udskriv indlæg
Skrevet d. 28-05-2023 17:19
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1743
Tilmeldt: 11.09.09
 Status: Offline

hej

Svigermor ankom på pladsen, hvor der var pyntet op til den store guldmedalje, kisten er nu andbragt ovenpå noget tørt træ, flot ser det ud

der er mange gæster på pladsen, hvor der gøres klar til den store gave fest, der deles gaver ud til højre og venstre, mest til munkene og det lokale tempel


Isan is the poorest region of Thailand: in 2002 average wages were the ... Isan (Isan/Thai: อีสาน; also written as Isaan, Isarn, Issan, ...
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
Gå til debat:
 

Alt indhold på denne side er Copyright @ copy 2009 Thai DK Debat Forum Alle rettigheder forbeholdes Siden er optimeret til 1024 * 768
Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2024 by Nick Jones.
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.
Siden dannet på: 3.81 sekunder | 97,897,160 Unikke besøg | jQ Blog